Of je nu een beginnende- of een ervaren zelfstandig ondernemer bent, het verzamelen van voldoende ZZP opdrachten is op momenten een probleem. Als je begint moet je nog bekendheid krijgen en je website moet nog bezoekers aan gaan trekken. Als je al een tijdje bezig bent is het mogelijk dat er een stagnatie plaatsvindt en dat de aanvoer met opdrachten ineens aanzienlijk vermindert. In beide gevallen is het niet de kwaliteit van je werk wat de reden is, maar je bekendheid en zichtbaarheid. Met de onderstaande informatie ga je actief achter ZZP opdrachten aan en zorg je voor een stabiele toevoer in de toekomst.
ZZP opdrachten binnenhalen met online zichtbaarheid
Als je iemand vraagt hoe ze een specialist vinden, dan is het antwoord in de meeste gevallen hetzelfde: via Google, Facebook, LinkedIn of andere sociale media. Als jij daar niet te vinden bent, loop je een groot aantal klanten mis. Deze gaan naar je concurrenten die wel direct bij een zoekopdracht naar voren komen. Je kunt het aantal ZZP opdrachten verhogen door te werken aan SEO. Je pagina’s komen dan hoger in de zoekmachine resultaten te staan als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. Met SEA doe je daar een stapje bovenop en adverteer je via Google. Vervolgens onderhoud je je sociale media kanalen regelmatig met interessante berichten, want elke share en elke like levert je tientallen extra impressies op.
Je netwerk onderhouden en uitbreiden
Je huidige netwerk is bijzonder belangrijk bij het aantrekken van nieuwe ZZP opdrachten en het behouden van trouwe klanten. Je moet dit onderhouden en proberen uit te breiden. Iedereen heeft al een netwerk van vrienden, professionele contacten, familie en kennissen. Dit zijn mogelijke klanten én je ambassadeurs. Hoe groter je netwerk, hoe meer mensen van je weten en hoe meer mensen je zelf aanspreken of aanraden aan anderen. Je netwerk is iedereen met wie je in contact komt en die je bewust maakt van je bedrijf, van je oma tot de bakker en van je oude baas tot je voetbalcoach. Houd ze tevreden, breid je netwerk uit en het aantal ZZP opdrachten door hoor en wederhoor zal snel toenemen. Tegelijkertijd bouw je zo een netwerk met trouwe fans op waar je ook in de toekomst op kunt vertrouwen.
Als back-up: een platform voor opdrachten
Het is altijd goed om een maandelijks klein bedrag te betalen en je als freelancer aan te sluiten bij een platform voor ZZP opdrachten in je vakgebied. Opdrachtgevers kondigen daar het werk aan dat ze hebben en jij kunt daar op reageren. Vervolgens word je uitgekozen of afgewezen. Bij dit soort platforms voor online opdrachten krijg je sterren als de opdrachtgever tevreden is. Je kunt er dus een reputatie opbouwen en zo meer kans maken om gekozen te worden. Neemt het aantal ZZP opdrachten weer toe, dan reageer je wat minder. Elke keer als er een gaatje is, heb je het platform nog om deze te vullen.